РЕДОВНО ОДРЖАВАЊЕ И СЕРВИС ФИТНЕС ОПРЕМЕ

15781795_1055799971223575_9005591839437329348_n

РЕДОВНО ОДРЖАВАЊЕ И СЕРВИС ФИТНЕС ОПРЕМЕ

Редован сервис опреме у клубовима који се баве фитнесом и који при том користе одређене справе за ту намену веома је важан за рад клуба. Који су најчешћи проблеми и како их свести на минимум.

Саша Марковић

Велики број власника фитнес клубова се већ сусретао са многим проблемима и јако добро знају ову проблематику. Међутим, без обзира на то, сматрам да ће ови текстови свима помоћи у даљем раду. Сви смо свесни чињенице да је због економске ситуације јако тешко доћи до нових фитнес справа, а поготово када је у питању кардио програм. Чак и онај ко је успео да купи нову справу, суочава се са чињеницом да је или истекао или истиче гарантни рок, те је власник у обавези да плаћа поправке уколико дође до кварова.

Због те исте економске ситуације, многи клубови су приморани да купују коришћене справе, којима гарантни рок, ако га уопште и има, много краће траје него новим справама. Већ наведена економска ситуација наводи нас на размишљање да се те справе морају редовно одржавати, како би им продужили радни век што је дуже могуће.

Редован сервис је једини начин да се справа одржи у непрекидном раду. А сви одлично знате какви проблеми настају када у сред сезоне справе почињу да отказују.

Кардио програм

Код кардио програма, најзаступљеније су траке за трчање. Оне су и најинтересантније вежбачима, највише се употребљавају, а самим тим највећа је њихова амортизација. Трака за трчање је комплексна справа која се састоји од низа електричних, електронских и механичких делова. Исправност свих делова је јако битна за несметано и безбедно функционисање справе. Кренуо бих од платна или газне површине (енг. белт). Оно је у 80% случајева узрок свих кварова насталих на траци. Једноставно је то објаснити. Код одређених произвођача постоје платна која су фабрички воскирана, а постоје платна које сама трака системом за воскирање подмазује. Међутим, читајући упутства за употребу, што због балканског синдрома ретко ко ради, платна се морају мењати на одређеном броју пређених километара. Наилазио сам на ситуације где власник справе каже да је по његовом мишљену платно добро, није се исцепало. Тачно, али власник справе не види у каквом је стању део платна који клизи по дасци (енг. deck).

Да појасним, платно је састављено из два дела, горњи гумирано пластифицирани део као газна површина и доњи тесктилни или пластифицирани део као клизна површина. Доњи део платна који ми не видимо, мора увек бити или подмазан или воскиран. То омогућава платну да са тежином вежбача лакше клизи по дасци. Уколико тај клизни део остане сув, много брже долази до кварова и то: 1. Прегревање дека, почињу да се праве валови на њему – епилог – његова замена; 2. Прегревање електромотора, ако је мотор монофазни, брже ће прегорети у односу на трофазни. Епилог – замена мотора или његов ремонт; 3. Мотор контролери, или инвертери или најједноставније – електроника. Приликом прегревања мотора односно његовог константног оптерећења, у једном тренутку може повући већу струју (у амперима) од предвиђене што по аутоматизму доводи до квара електронике. На крају долазимо до тога да се мора све то заменити и поправљати да би траку довели у функционално стање, а то подразумева да трака није у функцији када је најпотребнија и да се у њену поправку мора уложити много више новца.

Дакле, потребно је редовно подмазивање платна или његово ревоскирање ако постоји могућност или по препоруци сервисера замена платна. Сложићете се, боље је само у платно инвестирати него у све остало.

Подмазивање и ревоскирање

На Јутјубу постоји доста снимака како се платна подмазују. Моја препорука је да се користи квалитетан силиконски спреј, никако неки други спрејеви за сјај и сл. Спреј има дужу цевчицу па се лако може прићи испод платна до средине. Проблем је што се не види количина испрсканог спреја па сте увек у дилеми да ли је платно довољно подмазано. Ја могу препоручити други метод, који је мање елегантан али сигурнији. Пластични шприц од 10мл и силиконско уље са што мањом вискозношћу. По потреби, један или два шприца се испразни по средини, по дужини траке, и то у делу на којем се највише гази, никако на рубовима платна јер ту нема ефекта. Ходањем се тај нанети слој равномерно распореди.

Ревоскирање може радити сервисер јер се мора скинуту комплетно платно које се након ревоскирања поново враћа на траку. Али са воскираним платном клубови су у принципу мирни годину дана. Воскирано платно се може ревоскирати само једном и то под условом да се на време то уради, док још има довољно филца који прихвата восак.

Препорука: Уколико приметите да се мотор прегрева или чак и само платно (након коришћења траке у времену од 30 мин.), обавезно контактирајте сервис да чујете стручно мишљење о стању платна.

Периодично сервисирање

Још једна битна чињеница за траке за трчање је и њихово периодично чишћење од прашине. Поготову испод поклопца мотора. У том делу налазе се вентилатори који служе да хладе мотор, а уједно и мотор-контролери имају своје вентилаторе. Вентилатори својим радом, са једне стране хладе, а са друге стране увлаче спољњи ваздух чиме увлаче и прашину из окружења трака за трчање. Уколико се периодично не очисти прашина, иста може блокирати рад вентилатора и до прегревања мотора или мотор контролера, што неминовно доводи до већих кварова и скупље поправке.

Дакле периодично сервисирање је јако важно. Временски термин за периодично сервисирање разликује се од клуба до клуба. Негде је потребно тромесечно, негде два пута годишње, а негде само једанпут у току године. Колико год се власници и особље труде да одржавају хигијену у својим клубовима, вежбачи једноставно долазе са прашњавим патикама и директно убацују ту прашину у траке приликом употребе истих.

Најскупље је кад трака не ради

Такође, јако је битно да испод трака буде чврста подлога која се лако усисава или брише средствима за одржавање хигијене. Обавезно избегавати подлоге попут тепиха, теписона и осталих памучних и синтетичких подлога. Оне додатно испуштају длачице што може довести до стварања статичког електрицитета који може проузроковати већи квар у мотор-контролеру.

Укратко, редовна контрола газних површина, њихово подмазивање или ревоскирање, као и периодично сервисирање, могу продужити радни век ове опреме. Колико год у датом тренутку изгледало да је то велико улагање у одржавање, сви знамо да је најскупље када трака не ради. Ове две ствари су најчешћи узроци већине кварова и то се може спречити благовременим сервисима. Наравно да постоји још низ других могућих кварова, али то су углавном механички кварови који настају због „замора материјала“, попут лежајева у ваљцима, лежајева у електро-моторима, попуштање амортизационих гума и сл.

Када су траке за трчање у питању, приметили смо да се у већем броју мањих клубова, који су пре свега опредељени за персоналне тренинге, користе кућне траке за трчање. Има и оних које су мало робусније, али само на изглед. Препорука свим садашњим и будућим власницима фитнес клубова је да обавезно узимају траке за комерцијалну употребу, макар половне, чак и старије моделе. Можда треба још уложити у њихову репарацију, али издржљивост тих трака је неупоредива у односу на „home“ варијанту. То се пре свега односи на тежину вежбача. Кућне траке су јако нежне и без обзира колико се мислило да није страшно ако имате само два вежбача дневно, варате се. Код трака за трчање све је јако важно.

Поделите чланак

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin